maanantai 8. joulukuuta 2014

Viimesiä viedään!

Joulukuun puolella ollaan jo vahvasti!
Enää kymmenen päivää jäljellä meidän Islanti-adventuria. Tein jo pari päivää sitten testipakkauksen (kyllä, testipakkauksen) eli lievää kotiinpaluukuumetta on havaittavissa.

Varoitus: seuraa luultavasti todella pitkä sana- ja kuvatulva.

Lauantaina vietettiin Itsenäisyyspäivää käymällä pitkällä kävelyllä lumisissa Reykjavíkin lähiöissä. Tallusteltiin North 66:in Outlet liikkeeseen noin tunnin kävelymatkan päähän meidän kotoa, aikeissa ostaa mulle talvitakki, jota ei kuitenkaan löytynyt.
Ostin kylläkin aivan ihanan hameen, mitä harkitsin pitkään kaupassa, ja nyt oon vähän kahden vaiheilla: ollako a) iloinen tästä uudesta materiasta vai b) ahdistunut koska ostin vaatteen!
Tulin kuitenkin niin surulliseksi päättäessäni ensin jättää hameen rekkiin roikkumaan, joten sovitaan, että iloinen.

Mutta katsokaa nyt sitä:

Mitä tästä opimme?

Älä mene kauppoihin, jos et halua ostaa mitään.
Etenkään outlettiin.

Drive-in pilsupaikka.

Tehtiin myös illalla sushia Jollen darrapäivän kunniaksi (oli muuten taas aikamoisen tuskan takana löytää raakaa lohta au naturel) ja katsottiin Matrix – en ollut nähnyt sitä! – ja se "uusi" Disney-leffa Frozen.
Kyllä Disney osaa, is all I can say!

Perjantaina olin kavereiden luona glögillä (joka koostui pelkästä punaviinistä, mausteista ja viskistä?) ja katsomassa leffaa. Jolle taasen oli "vaan käymässä yhissä juhlissa" eli saapui kotiin kello viisi aamulla. Oli ostanut kotimatkalla mulle patongin Nonnabitistä, koska tykkään niistä kuulemma niin paljon. Ihan söpöä, mutta yöllinen patonki aamulla jääkaapista syötynä ei ollut ihan loppuun asti kehitelty ajatus.

Mutta mutta.
Perjantai oli siitä merkittävä päivä, että mulla loppui koulujutut! Viime viikot onkin mennyt paljolti koulujuttujen parissa (eli suurimmaksi osaksi mukamas-koulujuttujen parissa aka Facebookissa, siivoten yms). Eipä tää mun loppurutistus nyt loppujen lopuksi kovin vaativa ollut: kaksi viiden sivun esseetä ja kaksi islannin koetta (suullinen ja kuullunymmärtäminen), mutta kyllä se silti tuntuu hyvältä, kun kaikki on paketissa! Ja vielä – historiallista mun kohdalla – etuajassa!! (Palautuspäivä esseille on vasta huomenna.) Jolle-parka vielä vääntää viimeisiä juttuja, viimeinen tentti keskiviikkona.

Muuten kuin koulua ja yleistä laiskottelua ollaan tehty seuraavaa:

1. Se "romanttinen" viikonloppu getaway

Jollen synttäriviikonloppuna lähdettiin kahdestaan Snæfellsnesiin ja pohjoiseen suuntana Hofsósin uimahalli ja Grettislaug. Säät suosivat onneksi, ja saatiin ihailla upeita maisemia kauniissa auringonlaskuissa ja -nousuissa.

Matkalla Valfjördurissa

Landbrotalaug

Saatiin ihailla upeaa auringonlaskua kahdestaan tältä spotilta.
Jos ei oltaisi jo varattu yöpaikkaa, olisi voinut jäädä tonne pulikoimaan koko yöksi, oli niin lämmin ilta.

Tämän autuuden meinasi pilata se, että matkalla upposin molempia polviani myöten mutaan (kengät olin onneksi ottanut pois!), koska Jolle painosti hyppimään kuvassa näkyviä kiviä pitkin hotpoolille. En – ymmärrettävistä syistä – enää tämän accidentin jälkeen suostunut ylittämään lammikkoa tuosta kohtaa, joten kierrettiin.

Grundarfjördur

Saavuttiin ensimmäiseen yöpaikkaan mahtavien pilvien saattelemana.
Yövyttiin vanhaan postitoimistoon rakennetussa guesthousessa, suosittelen! Oli todella siisti ja uusi paikka, sekä yksi halvimmista majoituspaikoista.

Grimsby

Auringonnousua meidän kanssa oli ihailemassa tämä kaveri:

Tämä eksynyt lammas tuli meitä vastaan ja kiersi meidät kaukaa.

Matkalla Snæfellsnesissä

Jättiläisen uima-allas

Upeaa décoria paikallisella huoltoasemalla: termariin upotettuja jätskitötteröitä kukkien kera. Avot.

Ölkelda mineral spring

Maatalon pihassa sijaitseva mineral spring, josta sai 100kr (alle euron) lahjoituksella täyttää vesipullonsa. Tsekatkaa noita lukuja!

Hrútafjördurissa

Tuolla oli ihan mielettömän sinistä, ei välity tästä kuvasta!

Grettislaug

Sölvänes

Toinen yö yövyttiin farmimajoituksessa, suosittelen ehdottomasti! Missään ei olla yövytty näin halvalla (23e nenä), ei edes hostelleissa. Päästiin osallistumaan lampaiden ruokintaan (on kesällä varmasti mieluisampi kokemus, nyt oli eläimet juuri otettu sisälle, eivätkä tilat olleet järin suuret... näkipähän senkin todellisuuden) ja hintaan kuului mieletön aamiainen vohveleineen ja erilaisine juustoineen. Lisäksi kävi niin onnellisesti, että oltiin tilan ainoat vieraat, joten saatiin koko vierasmökki omaan käyttöömme!

Koira ei meinannut päästää meitä lähtemään. Tässä vaanii kiveä.

Hofsósin uimahalli

Islannin kauneimmaksikin tituleerattu uimahalli. Olihan tuolla ihan kiva uiskennella.

Tässä esittelen teille Fitness-peppuani. Olkaa hyvät.

2. Joulutapasilta

Vietettiin päivää Mien kanssa.
Käytiin aluksi Einar Jónssonin museossa ihmettelemässä taiteilijan kummallisia patsaita. Ei mitenkään kummoinen museo, suosittelen vain vierailua museon puutarhaan, josta löytyy muutamia patsaita. Sinne pääsee ilmaiseksi. Toki, jos on erityisen kiinnostunut kuvanveistosta kannattaa myös museo vilkaista. Museon jälkeen mentiin Mokka-kahvilaan syömään "aamiaista" eli Belgialaisia vohveleita hillon ja kermavaahdon kera. Ihanan tunnelmallinen kahvila, jonka sisusta ei ole juurikaan muutettu sitten 50-luvun. Suosittelen!

Tälläistä löytyi Vínbudinista. Ei ostettu.

Illalla mussutettiin kaikenlaisia "joulutapaksia" (pekoniin käärittyjä taateleita, pipareita ja sinihomejuustoa, maksapasteijaa, joulusilliä, punajuuri-pinaatti -salaattia yms.) ja tehtiin glögiä.
Saatiin ruotslaiselta kaverilta kutsu illanviettoon, josta jatkettiin vielä extempore-baariin. Oli hulvaton ilta, glögi upposi illanistujille, samoin skyr-pipari-luumu -jälkiruoka. Hurrá-baarissa oli gangstarap-ilta. Tanssittiin antaumuksella.

3. Nähtiin revontulia!

4. Nam-namruokaa

Uunivihannekset ja -juurekset.
Paras keksintö ikinä. Halpaa, maukasta, terveellistä ja helposti varioitavissa. Valmistettiin myös onnistuneesti turskaa uunissa(yksi niistä meidän itse pyydystämistä) Linnin ollessa täällä. Nyt on meneillään projekti vihataan-kaikki-ainekset-pois-kaapeista. Katsotaan seuraako tästä nerokkaita uusia ruokainventaatioita vai jotain todella pahaa.

Lisäksi täällä oli viikko sitten hurrikaani (pahimmillaan tuulta joissakin osissa Islantia 50m/s), joka oli kylläkin pienoinen "pettymys", tai sitten tänne meidän kellaripesään ei vaan myrskyn äänet kantautuneet.

Linni kävi täällä myös, mutta siitä toiste!

Viimeisenä vielä kuva Lappeenrannasta evakosta kotiin palaavista mirreistä:

Me seurataan sitten reilu viikon päästä!